browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Uitslag zondag en verslag 3D Trimunt 2024

Posted by on 11 november 2024

De uitslag van zondag: zondag uitslag 3D Trimunt

Ger van den Brink heeft van de 3D Trimunt een heel mooi verslag gemaakt:

3D Trimunt

In maart werd ik gevraagd of er dit jaar een Trimunt 3D zou komen.
Ik liep toen nog op krukken en ik vroeg me af of ik dan weer fit genoeg zou zijn.
Er zou nog 8 maanden tussen zitten en op de Ronostrand 3D werd van alle kanten hulp aangeboden.
Andre en ik hebben ergens in juni de ronde op Trimunt uitgezet maar toen we dat een paar weken geleden wilden controleren bleek dat we van een aantal doelen niet meer wisten hoe we het in juni bedacht hadden.
Ik wil dat niet een beginnende vorm van dementie noemen, maar meer een lichte vergeetachtigheid.
Les 1; Een lijstje maken van de dieren die je wilt gebruiken is oké maar als je direct een schets maakt dan zit je daar later niet mee.

Woensdag om negen uur stonden we dan voor het hek van Motorclub Marum met de sleutel van het hek die dan helaas weer niet op de deur van het clubhuis past.
Gelukkig kent Richtje de mensen die een sleutel hebben en even later konden we toch nog de bunker in en de loods openen.
Les 2; De sleutels op tijd in bezit hebben is één, controleren of het wel de juiste sleutels zijn is twee!

Wat was het fijn om hulp te krijgen van Rob, Sander, Johannes, Ruurd en Foke en natuurlijk van Marcha en Richtje.
Zonder hen was het voor Andre en mij een zware kluif geweest.
Eerlijk gezegd waren er veel meer mensen die hulp hebben aangeboden en dat voelt tof.
Les 3; Het is niet erg om hulp te vragen als je het alleen niet kunt.

Foke vond het erg leuk om het terreinwagentje te besturen maar moest op een gegeven moment tot de orde geroepen worden omdat ze zo hard reed dat Rob bijna uit het karretje geslingerd werd.
Les 4; Neem altijd een paar lessen als je off-road wil gaan rijden.
Eigenlijk stond alles in één dag en konden we dag twee de puntjes op de i zetten, de route met lintjes afzetten en nog wat backstops plaatsen.
Gelukkig biedt het terrein veel natuurlijke backstops want persoonlijk vind ik backstopplaten en netten lelijk.
In sommige gevallen kun je er echter niet onderuit in verband met de veiligheid maar ook om het lang zoeken naar vermiste pijlen te voorkomen.
Les 5; Plaats een backstop als het nodig is, lang zoeken naar een vermiste pijl is heel irritant en bovendien vervelend voor de groep achter je.

Tijdens de testronde verplaatsen we nog wat plokjes want het moet tenslotte wel een uitdagende ronde worden, pas als compound schutters een doel kunnen missen zijn we tevreden.
Les 6; Sommige doelen moeten makkelijk zijn want als je de hele dag niets raakt dan is dat niet erg motiverend.

Zaterdag waren we er vroeg bij om de loods in te richten en  het inschrijfgedeelte klaar te zetten.
Andre heeft veel voorwerk gedaan en de scorekaarten onder andere al ingevuld. Als de schutter zijn inschrijfnummer heeft onthouden dan gaat inschrijven heel snel.
Les 7; Omhoudt altijd je inschrijfnummer dat voorkomt veel oponthoud.

De briefing: ‘Die moet kort!’ zegt Andre. Veiligheid staat voorop en ik leg uit dat het een openbaar terrein is waar wandelaars met honden komen en dat mountain bikers ook wel eens een rondje rijden.
We gaan er van uit dat de schutters weten hoe de spelregels zijn en die hoeven we dan niet meer uit te leggen.
Les 8; De briefing moet kort maar kan eigenlijk niet lang genoeg zijn.

Het vliegende varken geeft wat problemen, we weten dat de katrollen niet optimaal zijn maar omdat we het met houten latten versterkt hebben zijn er eigenlijk geen problemen meer geweest en hebben we het zo gelaten.
Kennelijk wordt het anders als er een paar honderd man op gaan schieten.
Les 9; Zorg dat alles wat er staat hufterproof is!

Tijdens de briefing heb ik gezegd dat er mountainbikers kunnen zijn.
De enige biker die door het veld croste was ikzelf en dat was handig om snel ergens ter plekke te kunnen zijn, het vliegende varken heb ik vaak bezocht.
Betere katrollen zijn al aangeschaft en de volgende keer gaat dat vast geen problemen meer geven.
Les 10; Een stil hangend varken is GEEN bewegend doel en het blijkt een kunst te zijn om aan een touwtje te trekken en los te laten terwijl het bij het boogschieten niets anders is dan dat.

We vinden het leuk om de dieren natuurlijk neer te zetten en het liefste meerdere dieren. Dat noemen we dat keuze doelen.
Voordat je schiet kies je een dier en je zegt dan tegen je groep dat je daarop mikken gaat. Raak je vervolgens een ander dier dan heb je dus gemist en mag je een tweede pijl gebruiken.
Les 11; Het is niet de bedoeling dat je lukraak op een groepje dieren schiet en punten krijgt als je er per ongeluk eentje raakt.

Een stalen zwijn is een k*t doel want het kost je bijna altijd pijlen.
Het is ook niet de bedoeling dat je het stalen gevaarte raakt want je moet precies door het gat in het midden schieten zodat je het staal niet raakt en je pijl niet kapot gaat Les 12; Een harde knal en een gebroken pijl geeft je dus geen dertig punten. (En drie keer de stalen plaat raken is ook geen negentig punten!)

Kills worden ook geteld en het is daarbij de gewoonte om alleen de eerste kill te tellen en niet de kills die je met de tweede of de derde pijl raakt.
Die (eerste) kills worden gebruikt om een winnaar aan te wijzen als het aantal punten gelijk is. En toch is het weer gelukt dat twee schutters hetzelfde aantal punten heeft behaalt EN ook hetzelfde aantal kills. Omdat de bogen al waren opgeborgen is er geen shoot-off geweest en dat is eigenlijk jammer.
Les 13; Alleen een kill met de eerste pijl mag je met een kruisje aangeven.

Ik kan zo nog wel even doorgaan en het heeft me verbaasd hoe creatief schutters zijn om hun punten bij elkaar te sprokkelen.
Ik weet, het gaat erom een leuke dag te hebben met elkaar maar omdat het ook een wedstrijd is moet je dat ook volgens de regels doen.
Ben ik een zeikerd? Jazeker maar het gaat me vooral om een eerlijke en voor iedereen een gelijke wedstrijd.
Les 14; De briefing kan dus nooit te lang zijn.

Zaterdagavond gaat thuis het koffiezetapparaat kapot. Andre is heel handig in dingen te repareren en in korte tijd ligt het aanrecht bezaaid met onderdelen en schroefjes. Uiteindelijk verteld hij dat een tandwielkast kapot is maar het kan ook zijn dat hij niet meer weet hoe het ding weer in elkaar moet 

Andre heeft een goed computerprogramma voor een snelle uitslag maar je moet altijd wel wachten tot de laatste score briefjes binnen zijn.
Tijdens het afbreken en opruimen krijgen we nog meer hulp en binnen de kortste keren liggen alle spullen in de aanhangers.
Om half negen lag ik doodop in bed, ik heb twaalf uur geslapen en ik denk dat het met Andre niet veel anders is gegaan.

Andre en ik willen graag iedereen bedanken die ons heeft geholpen, de schutters die hebben deelgenomen, Black Bird voor de catering en natuurlijk Motorclub Marum voor het beschikbaar stellen van het terrein.

Heel graag tot volgend jaar!

Comments are closed.

Beheerders: Jan Wout de Geus en Martijn van der Veen